Robogó variátor hibák: a 10 leggyakoribb probléma
A leggyakoribb variátor hibákat összegyűjtöttük, javítási tippekkel és megoldásokkal, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben legyen a robogó szerelhető.
A variátor felel a robogókban az erő átviteléért és az egyenletes gyorsulásért a “fokozat mentes váltásért”.
Ha nincs megfelelően beállítva és megfelelő állapotban, akkor ez teljesítmény vesztéssel és élettartam rövidüléssel járhat. A szerkezetet ismerhetjük még CVT, CVT váltó, varióváltó, fokozatmentes váltó, PIV hajtás néven is.
Ha a varió nem működik jól, további alkatrészek is károsodhatnak, csökken a teljesítmény és robogózási élmény is,így mindenképpen érdemes a hibáknak utána járni és megjavítani.
#1. Variátor hiba: a végsebesség fokozatosan csökken
Ok: elvékonyodott, elkopott a szíj
Javítás: egy új ékszíjat kell beépíteni. Érdemes a szélességét megmérni, hogy követhető legyen a kopás mértéke.
A szerviz limit általában 5% kopást enged meg az újkori mérethez képest.
Javaslat: ellenőrizni kell a többi alkatrészt is a variátorban, hogy mi kopott még el. (csúszka, görgő, variátorház stb)
#2. Variátor hiba: zörgés a variátor dob környékéről
Jellemzője, hogy alapjáraton a leghangosabb, terhelés alatt pedig csökken a zaj.
Ok: a nyomólapon a csúszkák elkoptak
Javítás: a csúszkákat újra kell cserélni
- Nagyon tud hasonlítani a zörgés arra amikor hajtókaros a motor. Arról ismerhetjük fel, hogy a csúszkákkal van probléma, hogy gázadásra csökken a zörgés.
- Ez a hiba nem hat ki a teljesítményre, csak zavaró a hang.
#3. Variátor hiba: szétaprítja a szíjat a robogó
A variátor szíjak nagyon ritkán szakadnak el minőségi, gyártási hiba miatt. Néha viszont látni olyan ékszíjat, ami úgy néz ki mint amit a krokodil felaprított, vagy madár fészekhez is szokták hasonlítani.
Ok 1.: A variátor hátsó részében lévő hibára utal a szíjszakadás, ilyenkor a hátsó szíjtárcsák nem futnak párhuzamosan. Kikopott a fix és / vagy a mobiltárcsa.
Ok 2.: Az első variátor persely kopása miatt a külső tárcsa és a variátordob nem fut párhuzamosan.
Figyelem! A két ok akár egyszerre is előfordulhat.
Javítás: Ki kell cserélni a hátsótárcsákat. Ha az első részben a variátor perselynél van a kopás, akkor be kell építeni egy új variátor dobot.
Tipp: Ilyen mértékű kopás esetén a komplett hajtáslánc felújítás a legcélszerűbb. Beleértve még a végáttétel ház csapágyait is.
#4.Variátor hiba: alapjáraton forog a kerék
Ok: A kuplungban lévő kisrúgók szakadása
Javítás: A kisrúgó szettet újra kell cserélni. Fontos, hogy a rúgok erőssége megegyezzen a korábbival. Ha nem egyezik, akkor a variátort újra kell hangolni. Nagy eltérés esetén teljesen megváltozhat a hajtáslánc működése.
Figyelem: a kisrúgók szakadása esetén a kuplung pofákat semmi nem húzza vissza, folyamatos a hajtás a keréken, sztenderről levéve a robogó elindulhat, baleset veszélyes!
#5. Gázadáskor “nyikkan” a szíj. (mintha a hátsó kerék megcsúszna az aszfalton)
Ok 1. : Csúszik a szíj, nincs jól kihézagolva a variátor, valamint kopott is lehet
Javítás: A főtengelyen lévő két ékszíj tárcsa távolságának megfelelő beállítása, hézagolása, vagy cseréje.
Ok 2. : Gyenge minőségű, rosszul tapadó szíj megcsúszik a tárcsákon
Javítás: Minőségi szíj beépítése
#6. Variátor hiba: Nehezen akar a robogó elindulni, nincs ereje, aztán később magához tér, már jól megy.
Ok:
- gyenge kuplungrugó
- gyenge kontrasztrugó
- nehéz görgő
Figyelem! A varióváltó egy összetett, egységben működő rendszer, ennek a jelenségnek több oka lehet. A fenti okok fennállhatnak önállóan és együtt is.
Javítás: A variátor alkatrészeket a jobban megfelelőre kell cserélni. Ezekben az esetekben általában 20-30% körül kell a rugóerőt növelni és/vagy a görgő súlyát 0.5 - 1 grammal csökkenteni. A cvt váltó sajátosságai miatt ezen számok nem fixek, lehetnek eltérések, csak támpontul szolgálnak.
#7. Varióváltó hiba: Jól megindul a robogó, de nem gyorsul végig megfelelően
Ok:
- a görgők minősége gyenge és azok a görgő pályában megragadnak, nem csúsznak, nem gördülnek
- a mobil és fixtárcsát összekötő ékcsapok elkoptak
- kenőanyag nélküli variókban rozsdásodás, összetapadás
Javítás:
- Görgő ragadás esetén, új garnitúra, megfelelő minőségű variátor görgőket kell beszerelni.
- Az ékcsapok kopása esetén be kell építeni a motorba egy új fixtárcsát és egy új mobiltárcsát.
- Rozsdásodás esetén tisztítás csiszolással, vagy féktisztítóval.
#8. Túl kicsi a végsebesség
Ha a rendelkezésre álló motorerő, vagy a beépített tuning alkatrész alapján feltételezhető, hogy nem éri el a kismotor a lehetséges végsebességét, akkor az alábbi jelenségek lehetnek.
Ok:
- túl könnyű görgő
- túl erős kontrasztrugó
- nagy mértékben elkopott szíj (lásd az 1. pontban a hibát)
Figyelem! A variátor egy összetett, egységben működő rendszer, ennek a jelenségnek több oka lehet. A fenti okok fennállhatnak önállóan és együtt is.
Javítás: Nehezebbre kell cserélni a görgőt és/vagy gyengébbre a kontarsztrugót.
#9. Varió hiba: A robogó indítás után rögtön elindul, fékezéskor lefullad
Ok: A kuplungot rögzítő nagyméretű anya lelazult és összefeszül a kuplungharanggal
Javítás: Az anyát megfelelően meg kell húzni nyomatékkulccsal, vagy légkulccsal. Ha az anya menete sérült, ki kell cserélni az alkatrészt.
Tipp: 49-58 Nm az ajánlott meghúzási nyomaték. Ez konkrétan egy Kymco Super9 50-es robogó gyári adata.
#10.Varióváltó hiba: Rángatva, remegve indul el a robogó
Ok: a kuplung harang deformálódása, kopása miatt nem fog helyesen a kuplung szerkezet.
Javítás: Kuplungharang ÉS kuplung csere. A két alkatrész együtt kopik, így javasolt együtt cserélni mindkettőt.
+ 1 variátor hiba: kopás, elhasználódás
A vaióban a súrlodó felüleletek miatt a legtöbb alkatrész kopik és elhasználódik, így ezeket rendszeresen cserélni kell.
A robogó szerelés gyakorlati tapasztalataiból állítottuk össze a fenti listát, a leggyakrabban előforduló okokkal. Ennek ellenére előfordulhat, hogy a robogónak más jellegű hibája van, vagy más hibája is van, ez egy útmutató lista.
Variátor hibakeresés a gyakorlatban:
Ha találsz egy érdekes hibát, vagy kérdésed van, tedd fel itt!