A termék a kosárba került.
Új jelszó kérése
Tippek, ötletek, leírások az otthoni robogó és motor szereléshez

Robogó variátor hibák: a 10 leggyakoribb probléma

2017.11.06 15:20

Robogó variátor hibák és javításuk, megoldásokA leggyakoribb variátor hibákat összegyűjtöttük, javítási tippekkel és megoldásokkal, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben legyen a robogó szerelhető.

A variátor felel a robogókban az erő átviteléért és az egyenletes gyorsulásért a “fokozat mentes váltásért”.

Ha nincs megfelelően beállítva és megfelelő állapotban, akkor ez teljesítmény vesztéssel és élettartam rövidüléssel járhat. A szerkezetet ismerhetjük még CVT, CVT váltó, varióváltó, fokozatmentes váltó, PIV hajtás néven is.

Ha a varió nem működik jól, további alkatrészek is károsodhatnak, csökken a teljesítmény és robogózási élmény is,így mindenképpen érdemes a hibáknak utána járni és megjavítani.



#1. Variátor hiba: a végsebesség fokozatosan csökken

 

Ok: elvékonyodott, elkopott a szíj

 

Javítás: egy új ékszíjat kell beépíteni. Érdemes a szélességét megmérni, hogy követhető legyen a kopás mértéke.

A szerviz limit általában 5% kopást enged meg az újkori mérethez képest.

Javaslat: ellenőrizni kell a többi alkatrészt is a variátorban, hogy mi kopott még el. (csúszka, görgő, variátorház stb)



#2. Variátor hiba:  zörgés a variátor dob környékéről  

Jellemzője, hogy alapjáraton a leghangosabb, terhelés alatt pedig csökken a zaj.

 

Ok: a nyomólapon a csúszkák elkoptak

 

Javítás: a csúszkákat újra kell cserélni

 

  • Nagyon tud hasonlítani a zörgés arra amikor hajtókaros a motor. Arról ismerhetjük fel, hogy a csúszkákkal van probléma, hogy gázadásra csökken a zörgés.
  • Ez a hiba nem hat ki a teljesítményre, csak zavaró a hang.

 

#3. Variátor hiba: szétaprítja a szíjat a robogó

A variátor szíjak nagyon ritkán szakadnak el minőségi, gyártási hiba miatt. Néha viszont látni olyan ékszíjat, ami úgy néz ki mint amit a krokodil felaprított, vagy madár fészekhez is szokták hasonlítani.

 

Ok 1.: A variátor hátsó részében lévő hibára utal a szíjszakadás, ilyenkor a hátsó szíjtárcsák nem futnak párhuzamosan. Kikopott a fix és / vagy a mobiltárcsa.

 

Ok 2.: Az első variátor persely kopása miatt a külső tárcsa és a variátordob nem fut párhuzamosan.

 

Figyelem! A két ok akár egyszerre is előfordulhat.

 

Javítás: Ki kell cserélni a hátsótárcsákat. Ha az első részben a variátor perselynél van a kopás, akkor be kell építeni egy új variátor dobot.

 

Tipp: Ilyen mértékű kopás esetén a komplett hajtáslánc felújítás a legcélszerűbb. Beleértve még a végáttétel ház csapágyait is.

CVT, variátor hiba a robogóknál

#4.Variátor hiba: alapjáraton forog a kerék

 

Ok: A kuplungban lévő kisrúgók szakadása

 

Javítás: A kisrúgó szettet újra kell cserélni. Fontos, hogy a rúgok erőssége megegyezzen a korábbival. Ha nem egyezik, akkor a variátort újra kell hangolni. Nagy eltérés esetén teljesen megváltozhat a hajtáslánc működése.

 

Figyelem: a kisrúgók szakadása esetén a kuplung pofákat semmi nem húzza vissza, folyamatos a hajtás a keréken, sztenderről levéve a robogó elindulhat, baleset veszélyes!




#5. Gázadáskor “nyikkan” a szíj. (mintha a hátsó kerék megcsúszna az aszfalton)

 

Ok 1. : Csúszik a szíj, nincs jól kihézagolva a variátor, valamint kopott is lehet

 

Javítás:  A főtengelyen lévő két ékszíj tárcsa távolságának megfelelő beállítása, hézagolása, vagy cseréje.

 

Ok 2. : Gyenge minőségű, rosszul tapadó szíj megcsúszik a tárcsákon

 

Javítás: Minőségi szíj beépítése



#6. Variátor hiba: Nehezen akar a robogó elindulni, nincs ereje, aztán később magához tér, már jól megy.

 

Ok:

  • gyenge kuplungrugó
  • gyenge kontrasztrugó
  • nehéz görgő

 

Figyelem! A varióváltó egy összetett, egységben működő rendszer, ennek a jelenségnek több oka lehet. A fenti okok fennállhatnak önállóan és együtt is.

 

Javítás: A variátor alkatrészeket a jobban megfelelőre kell cserélni. Ezekben az esetekben általában 20-30% körül kell a rugóerőt növelni és/vagy a görgő súlyát 0.5 - 1 grammal csökkenteni. A cvt váltó sajátosságai miatt ezen számok nem fixek, lehetnek eltérések, csak támpontul szolgálnak.



#7. Varióváltó hiba: Jól megindul a robogó, de nem gyorsul végig megfelelően

 

Ok:

  • a görgők minősége gyenge és azok a görgő pályában megragadnak, nem csúsznak, nem gördülnek
  • a mobil és fixtárcsát összekötő ékcsapok elkoptak
  • kenőanyag nélküli variókban rozsdásodás, összetapadás

 

Javítás:

  • Görgő ragadás esetén, új garnitúra, megfelelő minőségű variátor görgőket kell beszerelni.
  • Az ékcsapok kopása esetén be kell építeni a motorba egy új fixtárcsát és egy új mobiltárcsát.
  • Rozsdásodás esetén tisztítás csiszolással, vagy féktisztítóval.



#8.  Túl kicsi a végsebesség

 

Ha a rendelkezésre álló motorerő, vagy a beépített tuning alkatrész alapján feltételezhető, hogy nem éri el a kismotor a lehetséges végsebességét, akkor az alábbi jelenségek lehetnek.

Ok:

  • túl könnyű görgő
  • túl erős kontrasztrugó
  • nagy mértékben elkopott szíj (lásd az 1. pontban a hibát)

 

Figyelem! A  variátor egy összetett, egységben működő rendszer, ennek a jelenségnek több oka lehet. A fenti okok fennállhatnak önállóan és együtt is.

 

Javítás: Nehezebbre kell cserélni a görgőt és/vagy gyengébbre a kontarsztrugót.

 

 

#9. Varió hiba: A robogó indítás után rögtön elindul, fékezéskor lefullad

 

Ok: A kuplungot rögzítő nagyméretű anya lelazult és összefeszül a kuplungharanggal

 

Javítás: Az anyát megfelelően meg kell húzni nyomatékkulccsal, vagy légkulccsal. Ha az anya menete sérült, ki kell cserélni az alkatrészt.

 

Tipp: 49-58 Nm az ajánlott meghúzási nyomaték. Ez konkrétan egy Kymco Super9 50-es robogó gyári adata.

 

Kopott variátor tárcsa, robogó javítás

#10.Varióváltó hiba: Rángatva, remegve indul el a robogó

 

Ok: a kuplung harang deformálódása, kopása miatt nem fog helyesen a kuplung szerkezet.

Javítás: Kuplungharang ÉS kuplung csere. A két alkatrész együtt kopik, így javasolt együtt cserélni mindkettőt.

+ 1 variátor hiba: kopás, elhasználódás

A vaióban a súrlodó felüleletek miatt a legtöbb alkatrész kopik és elhasználódik, így ezeket rendszeresen cserélni kell.

 

 

A robogó szerelés gyakorlati tapasztalataiból állítottuk össze a fenti listát, a leggyakrabban előforduló okokkal. Ennek ellenére előfordulhat, hogy a robogónak más jellegű hibája van, vagy más hibája is van, ez egy útmutató lista.

 

Variátor hibakeresés a gyakorlatban:

 

Ha találsz egy érdekes hibát, vagy kérdésed van, tedd fel itt!

Webáruház készítés