Csavarok meghúzása nyomatékkal
Mi történik, ha nem megfelelő a meghúzás "ereje" ?
- Ha túl kevés a nyomaték, a kötés laza, extrém esetben a csavar ki is eshet.
- Ha túl nagy a nyomaték, akkor a csavar elvékonyodhat, elgyengülhet, bele is szakadhat.
- Ha nagy a nyomaték és házban, blokkban van a menet, a menetet is kiszabhatja. Jó példa erre, ha az olajcserénél a leeresztő csavar nincs megfelelően meghúzva és a következő olajcserénél menetestől jön ki a leeresztő.
Az alábbi felsorolásban néhány általánosan használható érték található. A nyomaték a meghúzandó csavar átmérőjétől függ.
- 4-es csavar: 1-2 Nm
- 5-ös csavar: 2-4 Nm
- 6-os csavar: 4-7 Nm
- 8-as csavar: 10-16 Nm
- 10-es csavar: 22-35 Nm
- 12-es csavar: 35-55 Nm
- 14-es csavar: 50-80 Nm
- 16-os csavar: 80-130 Nm
- 18-as csavar: 130-190 Nm
(az adatok a japán norma szerint 4-es szakítószilárdsági jellel jelezett csavarokra vonatkoznak)
Ebben a listában pedig néhány pontos adatot írunk le, egy Suzuki GSX 1100F motornál:
- Hengerfej anya: 35-40 Nm
- Bütyköstengely rögzítő csavar: 8-12 Nm
- Olajcső rögzítő csavar: 8-12 Nm
- Olaj leeresztő csavar: 20-25 Nm
- Kipufogócső csavar: 9-12 Nm
- Fékpedál csavar: 15-25 Nm
- Önindító szabadonfutó rögzítő anya: 143-157 Nm
- Első lánckerék rögzítő anya: 100-130 Nm
Itt pedig egy robogó (Suzuki Carna 50 2T) néhány konkrét, gyári adata:
- Hengerfej anya: 8-12 Nm
- Gyújtógyertya: 25-30 Nm
- Kuplungharang rögzítő anya: 40-60 Nm
- Kormánynyak csapágy rögzítő anya: 50-60 Nm
- Berugókar csavar: 8-12 Nm
- Első tengely anya: 32-52 Nm
Nyomatékkulcs már kapható 9.000 - 10.000 Forint körüli összegért is. Létezik digitális nyomatékkulcs is, ami hangjelzéssel figyelmeztet.
A képen egy elvékonyodott, túlhúzott, de még épen maradt csavar látható: