1. Savat vagy vizet kell az akkumulátorba utántölteni?
- Ioncserélt vizet akkor lehet egy akkuba tölteni, ha nem zárt rendszerű és elfogyott, elpárolgott belőle a víz.
- Savat ritkán szükséges csak utántöteni. Igazából nem is savat, hanem elektrolitot töltünk utána. Csak akkor szabad, ha valamiért kevesebb a telepben: kiborult, eltávolítottuk. Minden más esetben vizzel kell a hiányt pótolni.
- Zárt rendszerű, tehát zselés vagy AGM akkut nem szabad felnyitni. Nem szabad semmit sem utána tölteni, mégha száraznak is látszik. Ettől még az elektrolit ott van, csak nem folyékony formában.
2. Mikor kell tölteni egy robogó akkut?
- 2-3 hetes üzemszünet esetén már érdemes. 4 hetes állás már kritikus is lehet. A robogó akkuknak nagyobb az önkisülése, mint például egy autó akkumulátornak, így hamarabb merülnek.
- Ha a kapocsfeszültség 10,5 Volt alá esik, az már mélymerülésnek számít, az akkumulátor károsodik, szulfátosodik. A mai, profi töltők közül már van olyan, ami képes a szulfátosodás folyamatát is visszafordítani, például az Optimate 4 intelligens akkumulátor töltő. Nyilvánvalóan nem új akkut csinál belőle, csak használhatót.
- 7 Volt körül már csak az akku halálát lehet megállapítani.
3. Milyen töltővel lehet tölteni?
- Automata, intelligens töltővel, ami a megfelelő ideig és megfelelő árammal tölt
- Szabályozható töltővel, az akku gyártója által megadott értékekkel
- Csepptöltőnek is hívja a köznyelv azt a típusú intelligens töltőt, ami képes felismerni, hogy meddig és mennyire szükséges az akku töltése
A képen egy Yuasa YTX4L-BS akkumulátor töltési útmutatója:
- gyorstöltés: 4.0 Amper, maximum 30 percig (kerülendő, csak szükséghelyzetben)
- normál töltés: 0,4 Amper, 5-10 óráig (ajánlott töltési mód, így biztosan nem károsodik a telep)
4. Mi történik, ha nem megfelelő a töltő?
- Túl nagy töltőáram, vagy túl hosszú töltési időtől a telep tönkremehet. Kapacitása, teljesítménye, élettartama csökken. Deformálódás esetén már tönkremegy.
- Az autós akkumulátorokhoz való töltők a legtöbb esetben NEM megfelelőek a motor és robogó akkukhoz.
5. Mit tehetek, ha nincs akkumulátor töltőm?
- Irány robogózni, motorozni! :)
- Télen? Télen is! Az alapjáraton járatásnál nincs elegendő töltés. Néhány hetente ki lehet fogni napsütéses, csapadék mentes napokat. Ilyenkor menni kell egy jó nagy kört a robogóval.
- Egyszerű, kondicionáló töltő már kapható 6000-7000 ft körüli áron is.
6. Télre a motorban maradhat a telep?
- Célszerű kiszerelni és 2-3 hetente rátölteni, nem érdemes benne hagyni.
- A robogóban, motorban hagyva könnyen mélymerülés következhet be, amiből csak speciális töltővel lehet visszahozni.
Látható, hogy egy akkumulátor karbantartása nem ördöngösség, inkább odafigyelésre van szükség, mint komoly szakmai tudásra.
Megéri az áramforrásra vigyázni és karbantartani, ha minden tavasszal újat kell vásárolni az komoly költség. Szakműhelyekben lehetőség van téli "akksi hotel" szolgáltatásra is, ahol töltik az akkumulátort.
Ha mégis tönkre ment az akku és újat kell vásárolni, itt írtunk az akkumulátor szakszerű üzembe helyezéséről is.