Tippek, ötletek, leírások az otthoni robogó és motor szereléshez

Használt motor és robogó vásárlás okosan

2017.08.13 15:32

Motor és robogó vásárlási tippek, ötletekMelyik motort vegyem meg? Mit nézzek az eladó robogón?

Mit ne felejtsek el megnézni? 

Rengeteg kérdés merül fel használt jármű vásárlása előtt, amit nem árt megválaszolni, nehogy egy ronccsal térjünk haza.

Nyomtathó ellenőrző listánk is van, hogy ne maradjon ki semmi sem.

 

Használt motort venni könnyű. Jó használt motort, robogót venni nehezebb, de megéri a fáradtság. 

Használt robogó és motor vásárlási tippek itt!

Motorvásárláshoz lista - letöltés, pdf

Az első lépés az, hogy kell választani néhány típust, modellt, ami megfelelő a 

  • célunknak
  • pénztárcánknak
  • szaktudásunknak, ha otthon szeretnénk karban tartani a járművet
  • elérhető hozzá alkatrész és szervíz háttér

Nem érdemes kizárólag egy modellt választani, mert többféle is megfelelhet a kritériumoknak és nagyobb számú járműből könnyebb jó állapotút választani.

 

Ezzel el is árultuk a legfontosabb titkot: a boldog használt motoros jövő kulcsa, ha sikerül jó állapotú, karbantartott járművet vásárolni.

Tippek a motor vásárláshoz:

  • Hazai jármű esetén jobban ellenőrizhető az előélet, a szervizek megléte
  • A külföldről behozottak közt is lehet megfelelőt találni, de nem érdemes azt hinni, hogy azért vált meg a tulajdonosuk a járműtől, mert hibátlan
  • Olcsóbb kategóriás, vagy régebbi évjáratú motoroknál a külsérelmi nyomokat, karcolásokat nem szabad komoly hibának felfogni, ha motorikusan egyébként jó állapotban van
  • Mindig érdemes az eladót is megfigyelni, hogy használja a robogót, hol tartja, mennyire vigyáz rá. Gondos gazdától elvileg jobb állapotú motor vásárolható.
  • Rendszámra kötelezett motor esetén mindig kiemelt figyelemmel kell a papírok meglétét ellenőrizni. Különösen a külföldről behozott gépeknél kell mindent alaposan ellenőrizni, mert apróságon is elcsúszhat a forgalomba helyezés.
  • Ha valami hiányzik motorról, vagy javítandó, mindig utána kell járni, hogy kapható-e az alkatrész, milyen áron van, vagy hogyan javítható a hiba. Lehet, hogy csak egy indexbúra hiányzik, ami 1200 forint és rendben is vagyunk, de az is lehet, hogy ez a búra már nincs gyártásban és sohasem lehet pótolni. Például: Benelli 491 robogó.
  • Nagymotornál, maxi robogónál kiemelten figyelni kell a korábbi sérülések, javítások nyomaira, mert befolyásolhatják a biztonságos közlekedést.
  • Ha nincs elegendő szakértelmünk az állapot felmérésére, akkor szakszervizben belátható összegből egy részletes átvizsgálással átfogó képet kapunk a járműről. Helyi sajátosságoktól függően egy ilyen átvizsgálás 5.000,- és 8.000,- forint között van. Egy robogónál is legalább 20.000,- forint egy dugattyú csere, ami elmehet ennek többszörösőéig is, a hiba komolyságától függően. Az esetlegesen kiderülő hibák miatt a motor ára is alkuképessé vállik.
  • Mindig legyen nálunk papír (ellenőrző lista!), toll és egy jól világító kislámpa is. A lámpával jobban megvizsgálhatóak a motor részletei.

Az itt található, letölthető, nyomtatható lista kitöltésével és végig követésével nem marad ki egyetlen részlet sem, segít feltérképezni a választott járgányt.

  • Az alvázszám alapján lekérdezhető a rendőrségtől, hogy lopott-e a jármű. Ha a robogóról nálunk derül ki, hogy korábban ellopták, a rendőrség lefoglalja és visszaadja az eredeti tulajdonosnak. Így se motor, se pénz! Megfelelő óvatossággal kell eljárni és kétséges esetben, vagy nagyobb értékű motornál utána kell nézni alvázszám alapján.
  • A szerviz / garancia füzetből ellenőrizhető, hogy a motor részt vett-e a kötelező átvizsgálásokon és szervízeken. Idősebb, vagy nem garanciális jármű esetén ha megvannak az elvégzett javítások számlái, akkor az is adhat egy képet.
  • A kinyomtatott A4-es lap hátoldalára jegyezzük fel a további megfigyeléseket.

A listán csak rövid pontoknak tűnnek, de nagyon részletesen kell foglalkozni az általános állapot és a motor állapot megfigyelésével:

  • Rugóstag(ok): Ép, csillapít?
  • Elsővilla: Csillapít? Nem folyat? nem görbe?
  • Kerekek egy vonalban futnak? Felni nem deformálodótt?
  • Fékbetétek / tárcsák kopottsági foka, meddig használható még?
  • Fékkar: nem akad? nem gumis, nyúlós behúzáskor?
  • Olajfolyás látható a blokkon, váltónál, hajtóműnél, villán, jármű alatt?
  • Vízhűtés esetén: van hűtőfolyadék? hűtő állapota milyen? nem folyat?
  • Fékfolyadék látható az ellenőrző ablakban?
  • Hogy indul hidegen? Hogy jár a motor? Alapjárat megfelelő?
  • Robogó esetén egyenletesen húz? Nem torpanik meg, nem ingadozik a fordulat?
  • Az alvázszám környéke ép? Nincsenek friss festés vagy hegesztésnyomok? Nem látszik manipuláció?
  • A gumik milyen állapotban vannak, használható még? Egyenletesen kopott?
  • Robogóknál érdemes a variátor és a végáttétel környékét is meghallgatni, hogy nincs-e rendellenes hang és zörgés.

Figyelem! Az itt látható lista és tippek csak iránymutatásként szolgálnak, nem garantálják, hogy nem lesz hibája a megvásárolt robogónak, motornak. Kétes esetben szakértőhöz, szakszervizbe javasolt fordulni.

+ Tipp : Ha tudsz előre tervezni, spórolhatsz. A szezon végén ősszel és télen mindig alacsonyabb a motorok és a robogók ára, mint tavasszal. Érdemesebb ilyenkor vásárolni. Jó válogatást, jó motorozást!

Webáruház készítés