Használt motor és robogó vásárlás okosan
Használt motort venni könnyű. Jó használt motort, robogót venni nehezebb, de megéri a fáradtság.
Használt robogó és motor vásárlási tippek itt!
Az első lépés az, hogy kell választani néhány típust, modellt, ami megfelelő a
- célunknak
- pénztárcánknak
- szaktudásunknak, ha otthon szeretnénk karban tartani a járművet
- elérhető hozzá alkatrész és szervíz háttér
Nem érdemes kizárólag egy modellt választani, mert többféle is megfelelhet a kritériumoknak és nagyobb számú járműből könnyebb jó állapotút választani.
Ezzel el is árultuk a legfontosabb titkot: a boldog használt motoros jövő kulcsa, ha sikerül jó állapotú, karbantartott járművet vásárolni.
Tippek a motor vásárláshoz:
- Hazai jármű esetén jobban ellenőrizhető az előélet, a szervizek megléte
- A külföldről behozottak közt is lehet megfelelőt találni, de nem érdemes azt hinni, hogy azért vált meg a tulajdonosuk a járműtől, mert hibátlan
- Olcsóbb kategóriás, vagy régebbi évjáratú motoroknál a külsérelmi nyomokat, karcolásokat nem szabad komoly hibának felfogni, ha motorikusan egyébként jó állapotban van
- Mindig érdemes az eladót is megfigyelni, hogy használja a robogót, hol tartja, mennyire vigyáz rá. Gondos gazdától elvileg jobb állapotú motor vásárolható.
- Rendszámra kötelezett motor esetén mindig kiemelt figyelemmel kell a papírok meglétét ellenőrizni. Különösen a külföldről behozott gépeknél kell mindent alaposan ellenőrizni, mert apróságon is elcsúszhat a forgalomba helyezés.
- Ha valami hiányzik motorról, vagy javítandó, mindig utána kell járni, hogy kapható-e az alkatrész, milyen áron van, vagy hogyan javítható a hiba. Lehet, hogy csak egy indexbúra hiányzik, ami 1200 forint és rendben is vagyunk, de az is lehet, hogy ez a búra már nincs gyártásban és sohasem lehet pótolni. Például: Benelli 491 robogó.
- Nagymotornál, maxi robogónál kiemelten figyelni kell a korábbi sérülések, javítások nyomaira, mert befolyásolhatják a biztonságos közlekedést.
- Ha nincs elegendő szakértelmünk az állapot felmérésére, akkor szakszervizben belátható összegből egy részletes átvizsgálással átfogó képet kapunk a járműről. Helyi sajátosságoktól függően egy ilyen átvizsgálás 5.000,- és 8.000,- forint között van. Egy robogónál is legalább 20.000,- forint egy dugattyú csere, ami elmehet ennek többszörösőéig is, a hiba komolyságától függően. Az esetlegesen kiderülő hibák miatt a motor ára is alkuképessé vállik.
- Mindig legyen nálunk papír (ellenőrző lista!), toll és egy jól világító kislámpa is. A lámpával jobban megvizsgálhatóak a motor részletei.
Az itt található, letölthető, nyomtatható lista kitöltésével és végig követésével nem marad ki egyetlen részlet sem, segít feltérképezni a választott járgányt.
- Az alvázszám alapján lekérdezhető a rendőrségtől, hogy lopott-e a jármű. Ha a robogóról nálunk derül ki, hogy korábban ellopták, a rendőrség lefoglalja és visszaadja az eredeti tulajdonosnak. Így se motor, se pénz! Megfelelő óvatossággal kell eljárni és kétséges esetben, vagy nagyobb értékű motornál utána kell nézni alvázszám alapján.
- A szerviz / garancia füzetből ellenőrizhető, hogy a motor részt vett-e a kötelező átvizsgálásokon és szervízeken. Idősebb, vagy nem garanciális jármű esetén ha megvannak az elvégzett javítások számlái, akkor az is adhat egy képet.
- A kinyomtatott A4-es lap hátoldalára jegyezzük fel a további megfigyeléseket.
A listán csak rövid pontoknak tűnnek, de nagyon részletesen kell foglalkozni az általános állapot és a motor állapot megfigyelésével:
- Rugóstag(ok): Ép, csillapít?
- Elsővilla: Csillapít? Nem folyat? nem görbe?
- Kerekek egy vonalban futnak? Felni nem deformálodótt?
- Fékbetétek / tárcsák kopottsági foka, meddig használható még?
- Fékkar: nem akad? nem gumis, nyúlós behúzáskor?
- Olajfolyás látható a blokkon, váltónál, hajtóműnél, villán, jármű alatt?
- Vízhűtés esetén: van hűtőfolyadék? hűtő állapota milyen? nem folyat?
- Fékfolyadék látható az ellenőrző ablakban?
- Hogy indul hidegen? Hogy jár a motor? Alapjárat megfelelő?
- Robogó esetén egyenletesen húz? Nem torpanik meg, nem ingadozik a fordulat?
- Az alvázszám környéke ép? Nincsenek friss festés vagy hegesztésnyomok? Nem látszik manipuláció?
- A gumik milyen állapotban vannak, használható még? Egyenletesen kopott?
- Robogóknál érdemes a variátor és a végáttétel környékét is meghallgatni, hogy nincs-e rendellenes hang és zörgés.
Figyelem! Az itt látható lista és tippek csak iránymutatásként szolgálnak, nem garantálják, hogy nem lesz hibája a megvásárolt robogónak, motornak. Kétes esetben szakértőhöz, szakszervizbe javasolt fordulni.
+ Tipp : Ha tudsz előre tervezni, spórolhatsz. A szezon végén ősszel és télen mindig alacsonyabb a motorok és a robogók ára, mint tavasszal. Érdemesebb ilyenkor vásárolni. Jó válogatást, jó motorozást!